De verkliga förbrytarna
I debatten heter det ofta att cyklister är hänsynslösa anarkister som inte kan trafiklagstiftningen, och som skiter i alla lagar och regler. Detta backas upp med siffror på att omkring 25 procent cyklister cyklar mot rött i storstadsmiljö som är mycket dåligt anpassad för cykeltrafik. Studuer som genomförs på platser som anpassats för cykeltrafik, exempelvis genom att göra trafikljus som också upptäcker cykeltrafik, visar en markant bättre regelefterlevnad.
Detta kan då jämföras med hur det ser ut i biltrafiken. Där är det inte rödljuskörning som är den vanliga förseelsen, utan något mycket farligare: Fortkörning. Detta brott orsakar mycket död och förödelse varje år. Cyklistbloggen kan rapportera att en färsk nationell hastighetsmätning visar att omkring hälften av alla bilister kör för fort där hastighetsgränsen är 40 km/h. Gradvis ökar regelefterlevnaden med hastigheten. Det ska också sägas att man valde att inte mäta på gator med gränsen 30 km/h.
Vad kan vi dra för slutsatser av detta? Jo:
- Bilister bryter mot lagen oftare än cyklister
- De brott som bilister ofta gör sig skyldiga till orsakar mer död, förödelse, lidande och kostnader
Så kan vi sluta prata om cyklister som de hänsynslösa anarkisterna som måste sättas i skolbänken och lära sig reglerna? Kan vi sluta prata om körkortskrav för cyklister? Cyklister verkar klara biffen klart bättre än motortrafikanterna, kanske därför att det helt enkelt är svårt att skapa säkerhetsrisker och bryta mot en lång rad trafikregler på cykel. För jag tror inte det handlar om att cyklister är bättre människor, utan att cykeln trots allt är ett transportmedel där det är svårare att bryta mot de verkligt viktiga trafikreglerna.