Göteborgs cykelsheriffer tillbaka

Nu har solen kommit till Göteborg och varit här ett tag. Vissa cykelbanor är till och med sopade. Just nu är den bästa cykeltiden på året. Det är vår! Och våren kommer ju med sina säkra vårtecken. Ett av dem är att polisen vågar sig ut och cykla igen. I alla fall när, som det heter, "vädret tillåter". Välkomna tillbaka, polisen! Varmt välkommen från en frostig året-runt-cyklist. 

Cyklande poliser tror jag är postivit. Inte för att jag tror att det är särskilt konstruktivt att bötfälla cyklister, få av de trafikbrott som cyklister gör äventyrar trafiksäkerheten. Istället är det allt som oftast laglydiga cyklister som hamnar i olyckor. Många cyklister som dödas är exempelvis kvinnor trots att, eller snarare på grund av att, den gruppen respekterar rött i större utsträckning och därför blir exponerade för risken att bli överkörd av en högersvängande lastbil mer frekvent. Lagen ser alltså ut att vara ett större trafiksäkerhetsproblem än cyklisterna, så det hoppas jag att våra sheriffer tar till sig.

Men som sagt tror jag att cyklande poliser är bra. Vi behöver fler poliser på gatorna, som inte stänger in sig i plåtburkar och fjärmar sig från omgivningen. Samhället mår bra av en närvarande polis som är ute bland folk och syns. Förutom detta är cykeln ett utmärkt sätt att snabbt ta sig fram i en stad. I London infördes cykelambulans som radikalt kapade responstiderna för att cykel inte fastnar i trafiken. Samma fördel kan polisen dra nytta av här.

Det pinsamma i det hela är dock att vi fortfarande bara har två cyklande poliser i hela Göteborg, som vad jag vet bara cyklar "när det är säsong". Oslo har 60 cykelpoliser... 


Kommentarer
Postat av: Erik Johansson

Du upprepar "kvinnor dödas oftare" i kommentarerna på många bloggar, har du statistik på det eller är det bara ett sätt att kontra MEMIL retoriken som cykelhatare använder?

Jag har läst en del om göteborgs cykelpoliser och det verkar som om det cyklar året runt.

Svar: Jag har inte tillgång till original-statistiken, som är från STRADA. Den databasen är låst för allmänheten. Men Krister Isaksson, svensk cykelexpert, har bland annat skrivit en artikel på Newsmill om saken och samma fenomen har även noterats i brittiska studier.
Johannes Westlund

2013-04-14 @ 12:40:56
Postat av: Erik Johansson

Jag ville posta en länk till artikeln som nämnde året runt cykling, men jag tror den filtrerades bort från kommentaren. Om man söker efer "göteborgs cykelpoliser" så står det i första artikeln från Svenskpolis jag ville referera.

http://www.svenskpolis.se/Artikelarkiv/Artiklar-2012/December-2012/Folj-med-cykelpolisen-i-Goteborg/

Svar: En mycket bra artikel. Jag har aldrig stött på cykelpoliserna vintertid, men om de cyklar året runt är det ju trevligt. Jag har bara sett dem på sommaren. Men de är ju bara två och Göteborg är stort, så...
Johannes Westlund

2013-04-14 @ 12:43:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0