Grusa gruset

Cykelexperten Krister Isaksson delar än en gång med sig av sin expertkunskap på sin blogg. Den här gången skriver han om det trafikfarliga och cykelovänliga gruset. Det är något som ligger väldigt bra i tiden nu när all snö i stort sett smält bort. Cykelbanorna i Göteborg har varit barmark i en månad ungefär redan. Kvar ligger ett så rejält lager grus att man stundtals undrar om man cyklar på grusväg eller asfaltsväg. Och tyvärr ligger detta grus ofta kvar i månader.

Isaksson presenterar konsekvenserna av gruset. 20 procent av alla cykelolyckor under april månad kan kopplas till det. Vidare innebär gruset längre restider för cyklister, sämre komfort och en överhängande risk för punktering. Grus är alltså en trafikfara för cyklister, en tidsbov och dessutom förstör det cykeln. Det är helt obegripligt att grus används på cykelbanor och än mer obegripligt att det inte sopas upp så fort snön smält. 

Nu finns det ju alternativ till grus. Sopsaltaren har varit känd i cirka 3-4 decennier, det är nästan ett halvsekel! Effekterna har varit kända genom empiriska studier. Ändå framhärdar vi i Sverige med att använda grus. En lösning som är mer kostsam bara att tillämpa, dvs det kostar mer att sprida ut grus än att sopsalta, och som innebär stora sekundärkostnader i form av skador, tidsförluster och kraftigt ökat slitage på cykeldäcken. Helt obegripligt!

Så sluta tramsa nu alla kommuner i vårt avlånga land och grusa gruset!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0