Cykelkultur, estetik och variation - ett kollage över cykelns spännvidd
Jag ska för en gångs skull försöka med att skriva något opolitiskt, lite lättsmält. Tänkte som en liten hälsning till våren beröra lite cykelkultur:
Chalmers Cortege - varför inte kombinera middag och cykeltur? Är ju det bästa av två världar!
Massor med cyklister!
Man kan handla med cykel också. Aningens visionslös och underdimensionerad cykelparkering på ICA Munkebäck bara. Det är ett tiotal cyklar. Det skulle krävas 250 kvadratmeter bara för parkering om vi cyklister som parkerat där tog bilen istället.
Detta fordon ser ut som en amerikans chopper från sidan, men är en elcykel med pedaler. Och släpvagn. Fick ingen bra vinkel när jag skulle fota, men häftig var den!
Är väl inte en cykel, men cool ändå!
Avslutar med mitt favoritkort, min egen cykel. Numera utsliten och redo för tippen enligt en cykelmekaniker som fick titta på den. Det är billigare att köpa en ny än att serva. Hoppas den håller ett tag till bara :)
Hej!
Jag undrar om du vet varför det läggs plastgräs i spårvagnsspåren i Munkebäcks korsning. Jag tycker det är lite underligt och ser rätt konstigt ut att inte ha riktigt gräs. Vad har du för tankar om detta? Ser ju skumt ut på vintern och jag tycker faktiskt det är finare med lite slitet/torrt gräs än det illgröna som är där nu. Kan ju inte bidra med så mycket positiva ekosystemtjänster heller (typ minskad avrinning?).
En kvalitetscykel lönar sig nästan alltid att renovera. Speciellt om man kan meka lite själv. En ram slits sällan ut. Slitdelar är kransar, kedja, drev (byts samtidigt). Om växelsystemet är slut tar det lite mera jobb.
Utan att ha sett cykeln i detalj verkar det vara en oseriös cykelhandlare som hellre vill sälja en cykel än grisa ner fingrarna. Jag rekommenderar alla cyklister att lära sig basal cykelmek. Finns bra böcker. Inget svårt men sparar mycket pengar. Duktiga cykelreparatörer är numera en sällsynthet.