Förbifarten blir dyrare, Västlänken billigare
Nyligen framkom uppgifter på att västlänken kommer bli 3 miljarder billigare än förväntat. Detta är en ökning på 1 miljard av den tidigare marginalen på 2 miljarder. Spaden är inte satt i jorden, så än kan en hel del hända. Men över lag ser det ut som att Västlänken kan bli ett projekt som mot alla odds håller budget. Statliga infrastrukturprojekt brukar annars dra över kraftigt.
DN har nu också rapporterat om att Förbifarten kommer bli dyrare än förväntat. Till följd av finansieringsmodellen kommer upplåningskostnaden bli enorm. Estimeringen på 30 miljarder räcker inte. 45 miljarder kommer Förbifarten kosta om trafiken ökar kraftigt och trängselskatt införs på Essingeleden. Med lite mer realistiska utgångspunkter blir slutsiffran över 60 miljarder. Det är dubbelt så mycket som prislappen som marknadsförs ut till stockholmarna och övriga svenska folket.
Vi går samtidigt mot slutet av bileran. Bilförsäljningen har stagnerat i hela väst-världen. Indien och Kina är i stort sett de enda växande marknader som finns kvar för bilindustrin. Unga tar körkort mer sällan och senare. En iPhone är idag en viktigare statusmarkör än en bil. Det kommer bli ett tungt ok att bära för stockholmarna att retroaktivt med trängselskatt finansiera ett enormt monument över 60-talets bilsamhälle i en nutid och framtid där allt färre är intresserade av att vara bilberoende.
För att förstå magnituden av dumhet är jämförelser bra. Förbifarten kommer bli längre än alla svenska vägtunnlar tillsammans. Den kommer att vara världens längsta sexfiliga biltunnel. Den överträffas endast av tunneln under engelska kanalen när det gäller volym bortsprängt berg. Och nej, det är inte USA med 314 miljoner invånare och skyhögt bilberoende som ska bygga. Det är lilla Sverige med 9 miljoner invånare och inte ens 2 miljoner invånare boende i närheten av den. Det är svårt att inte dra paralleller till historiska imperiers prestigeprojekt som tillslut ofta knäckte både landet, folket och ättens maktställning och störtade hela området i kaos. Ändå ska denna tunnel uppföras som inte löser några problem och som mycket få ens vill ha.
Kritiker skapar ibland dubbla bilder. Tunneln kommer både vara till bredden fylld med bilar eftersom många kommer tjäna på att välja bil och tom eftersom ingen vill köra bil. Det går inte ihop. Eller så är det precis vad det gör. Initialt kommer Förbifarten inte lösa några problem. Initialt kommer den bara flytta köer. Men om 50 år kommer få kunna vara bilberoende. Och då står vi där med en tunnel få kan använda, med massor bilberoende utglesad bebyggelse längsmed som få kan ta sig till. Förbifarten löser alltså inga problem idag, och inga problem i framtiden heller. Och stockholmarna står där med det finansiella oket att betala av lånen.
Och då har alltså fördyringar som uppkommer under bygget inte räknats in. Norra länken kostade till exempel 15 miljarder istället för beräknade 2. Det är i och för sig ett extremfall, men normalt är 33 procents fördyring. Det handlar snart om summor uppemot 100 miljarder kr. Hur dyrt får ett motorvägsprojekt bli innan någon drar i nödbromsen?
Lätt för dig att säga som sitter i Göteborg med i princip noll köer jämfört med Stockholm som pga den rödgröna rörans obeslutsamhet fram till 2006 lyckats få den trafiksituation vi har i Stockholm idag. Glöm inte bort att Stockholm ökar med ett Göteborg per årtioende och antal bilar med 2-3% per år. Tunnlar för bilar är bra, vart ska vi annars göra av dem? Jag är en varm anhängare av cykeln som transportmedel och tror och hoppas att denna transportform ska utvecklas i Stockholm men samtidigt måste man ju se verkligheten i vitögat. Att inte bygga förbifart Stockholm innebär att man fortsätter på den inslagna väg som innebär infarkt i Stockholmstrafiken trots trängselskatten. Stockholm är för övrigt en av de få storstäder som man måste passera trots att man bara ska förbi. Rimligt? Nej!