Därför toppar Piratpartiet min shortlist

Ingen trogen läsare kan undgå att missa att jag gjort en del förändringar i designen. Det är inte utan anledning. Igår togs nämligen vad jag förstår ännu ett mycket tragiskt beslut av våra folkvalda: att urholka offentlighetsprincipen. Denna otroligt viktiga grundprincip som till exempel säkerställer att varje medborgare kan granska offentlig maktutövning och att politiker och myndighteter inte kan skaffa sig ett alltför stort informationsövertag. Detta är ett frontalangrepp på demokratin. Är du inte förbannad har du inte koll på vad som händer.

Det finns 3 partier som är kritiska: Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Piratpartiet. De två förstnämnda är ointressanta för mig. Jag är varken kommunist eller miljömarxist. Jag tror på frihetliga ideal, tyvärr är det enda partiet som kallar sig liberaler de värsta övervaknings- och överstatlighetsivrarna i hela riksdagen. Dags att stryka "liberalerna" ur partinamnet kanske? 

Ingen vet vad Piratpartiet tycker i andra frågor, men det spelar inte mig någon större roll. Först måste vi lösa demokratin, och Piratpartiet är trovärdigast i sin kamp för demokrati mot starka maktintressen som vill begränsa och dölja. De har till skillnad från resten av partierna konkreta resultat att visa upp. De har stoppat övervakningsavtal i EU till exempel.

EU är Piratpartiets naturliga arena i vår del av världen. Därför vill jag uppmana alla mina läsare att överväga Piratpartiet i nästa EU-val. Jag kommer sannolikt att rösta på PP. Tillsammans kan vi ge dem mandat att sätta stopp för denna nedmontering av allt vad frihet, integritet och demokrati heter!


Kommentarer
Postat av: Angelica Algdal

Hej!
Kul att du stödjer PP, demokratin är definitivt något som måste skyddas, speciellt idag när våra makthavare tydligen inte tycker vår integritet är tillräckligt viktig för att inte bryta mot.
Vad det gäller Piratpartiet i andra frågor kan jag tipsa om piratpartiet.se
http://www.piratpartiet.se/partiprogram/
och
http://www.piratpartiet.se/politik/politisk-utveckling/

Piratpartiet håller just nu på med en breddning av sin politik inför valåret 2014 och har redan en hel del ställningstagande inom många stora frågor.

2013-11-22 @ 14:44:57
Postat av: Johan

Hej,

kul att du överväger att lägga in röst på (pp) i EU-valet. Jag funderar på att göra samma sak. Förhoppningsvis är det tillräckligt många som tänker likadant. En skräll i EU-valet kan skicka en kraftig signal inför riksdagsvalet. De kan tvinga de andra partierna att skärpa sig.

Svar: Absolut; förutom det faktum att PP då kan fortsätta göra bra grejer i EU.
Johannes Westlund

2013-11-24 @ 10:54:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0