Skapa dina drömmars boende - på Ringön

Jag hänger en del i stadsplaneringsinriktade forum på Internet. En vanlig åsikt som jag stött på om det eminenta utvecklingsområdet Ringön är att det bör förtätas, och så långt är jag med. Sen kommer förslag på metod, och många tycks föredra komplettering. Det är här som jag inte hänger med alls. Jag är övertygad om att Ringön kräver sanering, inte bara av marken som sannolikt verkligen är förgiftad och alltså behöver en sanering, utan också av själva bebyggelsen. Och jag ska försöka förklara varför, genom att låta det hypotetiska företaget Minvision Mäklare AB marknadsföra Ringön för bostadsproduktion.

Skapa dina drömmars boende - på Ringön!
I det centrala utvecklingsområdet Ringön finns nu flera unika tomter för nya bostäder. Stadsdelen har ett ypperligt läge med bara ett par minuters resa till Brunnsparken, nära till det helt nya Kvillebäcken och det stora utbudet av handel på Backaplan. 

Här kan du bygga dina drömmars boende. En attraktiv tomt precis mitt i smeten - till ett fantastiskt pris 
Eller varför inte välja en tomt med fantastisk älvutsikt, och möjligheter till båtplats?
Nära till attraktiv kollektivtrafik med högsta nivå av tillgänglighet (rörelsehindrade hänvisas till bil, hälsningar trafikkontoret i nära samarbete med BIL Sweden och Volvo PV)
En busslinje genomkorsar också området längs huvudgatan, som har ett rikt utbud av serveringar
Ringön är en av Göteborgs gastronomiska medelpunkter
Stadsdelens huvudgata har både en vacker allé och ett pulserande stadsliv (och att ta sig över utan bil kräver ett gatlopp med livet som insats)
Här finns barnvänliga parker och grönområden för familjelivet
I stadsdelen finns flera fantastiska gröna oaser att ladda batterierna i eller bara njuta...
Badbrygga, småbåtsmarina och fantastisk strandpromenad längs Göta Älv
Ringön är fullt av spännande miljöer och är fylld med en otrolig variation
Stadsdelen har många intressanta små gator med alla möjliga verksamheter att upptäcka (och vrår att bli misshandlad, våldtagen eller skjuten i)
Gemytliga stråk perfeka för söndagspromenader och joggingrundor
Toppmodern och högeffektiv uppfostringsanstalt - nej förlåt, jag menade högkvalitativ förskola - finns helt nära en kort promenad bort

Sugen på att göra ditt livs affär? Kontata Minvision Mäklare AB och säkra att den bästa tomten blir just Din!


Någon som är sugen på att köpa? Inte?

Helt allvarligt, finns det någon som faktiskt på allvar skulle överväga att bosätta sig här som inte är ungkarl med kraftiga sociala problem och direkt avvikande intressen? Min åsikt är att detta inte är en människovärdig miljö, och jag hoppas att bilderna förmedlar lite av detta. Notera också att jag valde en vacker dag, och inte en dag när det regnade... Området har inte mycket som är värt att bevara, och ska det gå att skapa bostäder där för familjer, unga kvinnor, ja alla befolkningsgrupper, så måste det ske rejäla förändringar - rivningar - av det mesta i hela stadsdelen. Att drömma om kreativa experimentiella förtätningar är att stoppa huvudet i sanden.


Kommentarer
Postat av: Hans Eric Melin

Underbart! För någon som precis flyttat ifrån Ringön som vi iofs hade lite hatkärlek till så måste jag säga att du är riktigt pricksäker. Postar vår lilla flyttvideo som har vissa tydliga paralleller till din post.
http://youtu.be/gUhkFZRl16U

Svar: Aweseome! Fräscha nya lokaler ni hittat btw :)
Johannes Westlund

2013-10-11 @ 18:39:34
URL: http://www.optisort.com/blog
Postat av: Mikael van den Hoogen

Älskar din ironiska beskrivning av områden. Klart som korvspad att det måste saneras och byggas nytt?

Svar: Det beror väl på visionen för området. Jag tror inte vi ser barnfamiljer där med bara en ändrad skrivning i detaljplanen som tillåter bostäder. En och annan ungkarl ser man säkert redan idag som trotsar förbuden och slaggar över på kontoret. Men visionen för området tycks vara att det ska vara någon slags kreativ innovationshärd som tydligen enbart är möjlig i skjul av korrugerad plåt och absolut inte i en vanlig kvartersstad. För kvartersstaden är för dyr, exklusiv och innovationshämmande... Och nej, jag förstår inte det resonemanget heller, för jag tycker det verkar vara tvärt om.
Johannes Westlund

2013-10-12 @ 13:00:01
URL: http://hoogens.wordpress.com
Postat av: Mikael van den Hoogen

Ja alltså, man behöver kanske inte riva hela klabbet. Men som jag skrev på Facebook så ska tex Göteborg Vatten lämna sitt stora område närmast bron snart. Där finns en jättestor yta att börja på. Men man kan behålla fungerande byggnader/verksamheter som blå stjärnan. Blanda nytt och gammalt men ändå försöka få in kvalitativ kvarterstad bland det gamla som faktiskt fungerar?

Svar: Man kan ju börja i ena änden. Det tar nog många år att bebygga en så stor yta i vilket fall som helst. Jag tror dock; som jag skrev på Facebook, att det initialt behövs ett ganska rejält grepp för att få igång det så att man kan skapa en början med åtminstone ett tryggt stråk för barn och andra vanliga människor att gå längs istället för den bilcentriska känslan som finns idag som leder till ganska vårdslös körning med en hel del tunga fordon. Till exempel.
Johannes Westlund

2013-10-12 @ 13:13:56
URL: http://hoogens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0