Frihamnen - en plats av möjligheter

Göteborg har finbesök just nu av ett kryssningsfartyg. Hon ligger inne i Frihamnen, Göteborgs innersta hamn. En plats som snart kanske ska bli träsk, eller stad, eller inte alls. Vi får väl se hur det går. Staden har ju visat sin (o)förmåga att stadsplanera vid Skeppsbron allra redan så aningens desillusionerad får jag väl fälla den ganska dryga kommentaren: "jag tror det när jag ser det".

Visst är hon vacker?

Hur som helst så har vi främmande, och jag cyklade ner till Frihamnen. Först för att ta mig en titt på båten, men sen blev det en lite mer omfattande fotoexkursion av det hela. Det blir ofta så, man slås av tankar som man vill dela och förmedla med fotografiers hjälp.

Jag tänkte på vilken stad det är de här kryssningsbesökarna möter. Jag såg mig om lite runt om kryssningsterminalen, och ska sanningen fram så anser jag att de inte möter en stad alls. Den möter de först en transferbussresa senare. 

Det pulserande stadslivet vid gamla kajsjul, lagerlokaler...
Eller det urbana sammanhanget vid motorstadion...
Välkommen till Sverige, och Göteborg: the nation and city built around cars.

Frihamnen är dött och trist, och långt ifrån uppsatta ideal, men det är samtidigt ett värdefullt område som ruvar på en stor potential. Tänk att erbjuda kryssningsgästerna upplevelsen att lägga till mitt i smeten. Så mitt i smeten att transferbuss inte behövs, för man är redan i själva staden, istället för utanför. Hur många städer erbjuder stadsliv upp på kryssningsterminalens tröskel? Jag tänker; när Göteborg firar 400 årsjubileum 2021, varför inte göra mötet mellan sjön, hamnen och staden till en central del? Och låta kryssningshamnen vara det som syr ihop helheten. Det hade känts mer Göteborg än ett träsk från the everglades.

Om man får visionera lite omkring Göteborg 2021: Då har vi brutit oss loss från all ångest som ligger som en död hand över stadsutvecklingen. Då vågar vi bygga. Frihamnen växte upp och är en modern stadskärna. Den utgör då ett komplement till den äldre stadskärnan, men också en plats för att se framåt. Det blir bryggan till Lindholmen och länken till Hisingen. Det är en plats där företag vill etablera sig, det är en plats där människor vill leva och det är en plats där idéer blir verklighet. Det är min vision för Frihamnen. 

Vi kan om vi vill, nu kastar vi av oss allt gammalt bagage av oförrätter och vågar tro på en stad igen. Tillsammans kan vi, nu kör vi, nu bygger vi Framtidens Göteborg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0