Kvarteret Partille Station

I Partille är det tävling för ungdomar inom stadsbyggnad. Man kan vinna iprodukter, som jag inte vill ha, men eftersom det handlar om stadsbyggnad tänkte jag att jag skulle delta ändå. Med lite tur kan man göra lite intryck och pusha för de idéer man gillar.

Jag gillar stadsmässighet, kvartersbebyggelse, cykelvänlighet, kollektivtrafik och rimliga priser. Det var min utgånspunkt för ett förslag som landade på totalt 6 sidor. Jag kommer inte att återge hela förslaget, men däremot utvalda delar.

Jag kallar förslaget för "Kvarteret Partille Station"

 

Det finns naturligtvis hur många finesser som helst som man skulle kunna tänka sig att lyfta. Men egentligen tänkte jag att det är sjukt märkligt att det inte finns något som binder stationen till Partille, samt insåg att här finns en eminent cykellänk. Resten är egentligen bara en naturlig följd av att vilja ha något stadsmässigt utan att använda dyra material eller metoder för att åstadkomma det. Det är mest det gamla vanliga. Ett (nästan) slutet kvarter, det är en liten å som liksom gör sig perfekt att öppna kvarteret mot. Lokaler i bottenplan. Ordentlig täthet. Småskalig fastighetsindelning. Och så vidare.

Egentligen är det inte så konstigt eller svårt. Det handlar om att bygga vidare på det som alltid har funkat. Så blir det en attraktiv och stadsmässig plats.

Jag tror det hade blivit ett fantastiskt kvarter om det hade byggts. Vad tror ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0