Streetraceproblemen i Partille är inte helt oväntade
Need for Speed är en vansinnigt rolig spelserie, med vissa helt ikoniska titlar. Det finns få saker som är mer lyckat en fredag än att lira lite sånt. De flesta av oss inser dock att den upplevelsen gör sig bäst på en dator, och att det är direkt olämpligt att syssla med i verkligheten. Tyvärr verkar vissa inte ha kommit till den insikten. Partille har blivit någon slags Streetrace-scen, och polisen lyckas inte lösa problemet.
Ett stort problem naturligtvis på många plan. Människor blir störda av bullret och eftersom det sker nattetid så påverkar det sömnen, vilket är allvarligt. Men främst finns det en säkerhetsdimension. Det är farliga tävlingar, och de som är i närheten är där med livet som insats. Både deltagande förare, publik och allmänhet utsätts för livsfara. Många vill inte utsätta sig själva för livsfara, och då blir istället deras möjlighet att röra sig kvällstid begränsad, tävlandet inkräktar alltså på allmänhetens frihet. Sen finns det naturligtvis också en kostnad för samhället. Det tar polisens resurser i anspråk, och om något händer kan det kosta miljoner att reda ut.
Vad kan man säga om de här tramslekarna då? Jo, för det första så sker de på vissa specifika platser. Alla vägar lämpar sig inte för streetrace, och organiserad illegal streetracing tycks hålla sig i halvperifiera industriområden. Där är vägarna breda och förhållandevis raka. Det finns stora parkeringar där man kan samlas och ha ett slags nav i aktiviteten.
Det finns naturligtvis en enkel lösning på problemen: sluta bygga bilfokuserade enklaver. Mycket av problemet beror ju på att vi har bilberoende industriområden med enorma parkeringsplatser och breda vägar som ligger förhållandevis öde kvällstid. Det inbjuder ju till den här typen av aktiviteter. I praktiken så har samhället byggt hundratals kompletta streetracingparker som bara står där och väntar. För att sedan yrvaket förvånat konstatera att oj, människor kör streetrace där. Själv är jag inte förvånad. Jag cyklar genom Sävenäs och Ringön på dagligbasis, och redan på dagtid kör en hel del som idioter. Infrastrukturen inbjuder till det med de breda vägarna och det faktum att bara enstaka människor vågar sig ut utan 2 tons helkroppspansar i det otrevliga fientliga trafikklimatet. Jag har sett vissa passera 90-sträcket på 50-vägar mitt på ljusan dag. Det är ju ingen hemlighet att detta händer. Polisen verkar dock inte prioritera problemen, utan vill istället ägna sig åt *viktigare* trafiksäkerhetsåtgärder som att att bötfälla cyklister som råkat cykla fel på den helt ologiska och ointuitiva cykelinfrastrukturen.
Men tills man hunnit bygga bort problemen har jag ett tips till polisen: Jobba under täckmantel och gör insatser mot enskilda events med civila bilar så minskar problemet med att folk sticker så fort en polisbil dyker upp. Det kanske är suspekt med en årsny Volvo eller SAAB. Jag lånar gärna ut min gamla Golf om polisen behöver ett mer trovärdigt fordon. Det är bara att fråga.