Framtiden för Ringön?

Jag tar och fortsätter med mitt tema att skriva lite om Chalmers arkitektstuderandes examenarbeten. Nu har turen kommit till ett arbete om Ringön. Jag tycker det idag är ett av Göteborgs mest absurda områden, och då är Göteborg ändå en stad som nästan helt utgörs av absurda platser. Men det är en plats med stor potential. Eftersom jag cyklar därigenom är det ett av de där områdena där jag drömt många vackra drömmar. Vad ska man göra med området? Man kan tänka på olika sätt. Ungefär så här tänker jag:

Det är en ganska radikal omdaning till mer innerstadsstruktur som också får koppla starkt till ett utvecklat Gullbergsvass.Ungefär så går mina drömmar. Kommunen tänker sig något mer försiktigt. Man vill se kompletteringsbebyggesle. Kreativa infills. Om jag förstått det rätt beror det främst om att man vill värna tillgången på billiga verksamhetslokaler. Detta är i grunden inte fel. Det kan dock lätt bli problematiskt när den här enorma centrala ytan, det är större än Frihamnen, blir i stort sett helt låst till en människoovänlig och nedgången bilcentrisk industrimiljö med företrädelsevis asfalt, korrugerad plåt och stängsel att bjuda på. Så tycker jag i alla fall. Jag har haft svårt att tänka mig hur en komplettering kan bli. Så det var väldigt intressant att kika lite på det här examensarbetet.

Så här tänker då alltså en nästan arkitekt om området. Det gröna är centrum med bostäder och industri. Resten är varianter av industri. Rött inkluderar även handel. Jag tycker delen där bostäder ingår är för liten, men glädjande att den här arkitekten har förstått vad "blandstad" är. Det är ju förvisso bara en liten klick i ena hörnet där funktioner liksom blandas, men där det blandas är det riktig blandning!

Ett problem som jag brottades med och inte riktigt hittade en lösning på var anslutningar till området. Framför allt norröver mot Brunnsbo. Detta har personen som tog fram det här förslaget tittat lite på.

På bilden ovan illustreras de tänkta genomfarterna genom området på någon slags abstrakt strukturnivå. På bilden nedan får vi se de intressanta kopplingarna norrut konkretiserade. 

Det ser spännande ut även om kringlan just precis vid motorvägstrasslet norr om Tingstadstunneln ser sådär kul ut att använda som fotgängare eller cyklist. Kopplingen över vagnhallens tak ser dock ut att kunna bli något!

En viktig fråga tycker jag är gaturummet. Det ser idag ut som en plats Gud glömt. Hela området är dimensionerat för att det ska vara smidigt att köra runt med långtradare och dra överdimensionerade laster. Ja precis, dispenslaster. Ringögatan är riktigt vidrig. I mitten är det en jättebred bilväg, så bred att man utan problem skulle kunna måla fyrfiligt. Övergångsställen saknas. Den är flankerad av två usla smala trottoarer som dessutom är både busshållplats OCH cykelbana förutom trottoar. De är för smala ens för att vara trottoarer, och kan än mindre vara cykelbana! Egentligen helt sanslöst. Det saknas inte yta att bygga cykelbana på. På ömse sidor om trottoarerna är det sedan rejäla asfaltsplaner som har funktionen lokalgata, frilastyta, parkering och allmän avställningsplats. Och så lite träd för den "naturliga" känslan. Som en parodi på amerikansk stadsplanering. Let's put som trees on the edge of the parkingfield and it will look inviting. In 100 km/h when you pass by in a car. 

Så hur har gaturummet prioriterats i förslaget? Två gator har fått något slags förslag. Först ut blir Ringögatan

Noterar först att det här märkliga fordonet Gångcykel fått en hel bana på 5,5 meter. Eller menar arkitektstudenten att fotgängare och cyklister ska pressas upp i ena hörnet på bara 5,5 meter inklusive träd!? Och busshållplatser förmodar jag. Samtidigt får biltrafiken 9 meter gata och 2*2 meter kantstensparkering. 9 meter räcker nästan till en trefilig väg för biltrafik. Spacious. Lite drygt halva ytan. För ett trafikslag. Resten får trängas. Särskilt cyklister. Så står det inte i trafikstrategin som väl nu ska vara klubbad om jag inte misstar mig? 

När man tittar på modellen är det inte utan att det upplevs en smula... Bildominerat. Bättre än tidigare, men fortfarande är bilen kung på Ringön. Inte särskilt framsynt. Vi får också se lite idéer kring kompletterande bebyggelse i form av kuber. Man får nog se det som en volymstudie mer än som ett förslag till arkitektur. Men jag skulle inte bli förvånad om det blev just kuber i slutändan.

Nu till nästa gata. Parallellgatan Järnmalmsgatan. Den tänker sig utformaren ungefär så här:

Igen den här märkliga Gångcykeln som har fått en bana. Märkligt detta, eller är det igen så att fotgängare och cyklister får knö ihop sig medan biltrafiken får rymliga gator och till och med en regelrätt parkering. Exklusive impediment och möbleringszoner får biltrafiken 64 procent av all yta.  Ska dock sägas att på denna gata får GC-trafiken en 0,5 meter bredare bana än den föreslagna längs Ringögatan. 6 meter.

Ett coolt inslag i bilden är dock den stora klossen som ser ut som en förvuxen lastbil mellan bilgatan och gångvägen till höger. Det är inte en förvuxen lastbil, utan något väldigt chalmersinspirerat. Järnvägsvagnar som någon slags möblering/lokaler. Lite som Chalmersvagnen.

Det tycker jag är en riktigt häftig idé! Nu är jag i och för sig uppväxt med en far och farfar som har ett något ohälsosamt stort intresse för tåg (båda har alltså modelljärnvägar i sina källare och hela det kittet), men jag tror det kan bli både snyggt och intressant. Det är lite oväntat att stöta på tågvagnar när man är ute och flanerar. Det blir ikoniskt och något man minns. 

Det är med blandade känslor jag tar till mig det här förslaget. Vissa idéer är intressanta, några till och med geniala. Det finns någon form av hygiennivå, vilket inte är vanligt. Men så finns det en hel del som hade kunnat bli bättre. Så vad kommer hända på Ringön då? Tja... med tanke på att vi är i Göteborg ska vi vara glada om någonting ändras där innan jag går i pension. Och då har jag inte börjat mitt arbetsliv än. Men det kan onekligen bli ett riktigt spännande område, bara man kommer igång!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0