Piratrörelsens pedagogiska problem

Stolt över den alliterativa titeln så ska jag fortsätta min dagliga piratbloggning! Detta är det tionde inlägget på raken. Alla pirater, häng på och blogga! Det är kul, det är lärorikt och framför allt så blir det ett bra samtal där vi tillsammans utvecklar Piratrörelsen!

Nej, det här kommer inte handla om skolpolitik, det kommer handla om någonting helt annat. Jag var på ett lokalt UP-arrangemang för en månad sedan som hade lite tema kryptering. Och jag tänkte att det skulle bli jättekul att lära mig massvis omkring detta. Tyvärr hade jag lite högt ställda förväntningar. Jag är civilingenjör i datateknik, och har väl således en lite mer djuplodande kunskap från start. Det är okej. Jag kan leva med att jag för att förstå kryptering så djupt som jag skulle önska måste tillbaka i skolbänken och plugga en universitetskurs eller två. Däremot var det en sak som jag kände blev onödigt ytligt, och det var resonemangen omkring varför. För där tror jag Piratpartiet behöver ha ett djup.

Det var mycket "det hamnar i USA", "NSA är onda" och "databaser läcker" (okej, det var lite om journalister och källskydd också, det var ett av de bättre argumenten). Det är kanske inte dåliga skäl, men jag tror att en stor del av allmänheten har en ganska positiv bild av USA. Det landet är sen andra världskriget minst en frihetssymbol i sig självt. De har "alltid" ansetts vara ledaren för "den fria världen". Jag säger inte att det är rätt att göra den kopplingen, men jag tror många gör den. De flesta har ganska vaga begrepp om Snowden, NSA och vad allt det där egentligen betyder.

I slutänden är det man hamnar i abstrakta principresonemang omkring brevhemlighet och rent mjöl i påsen, eller i bästa fall Saurons öga. De är högst relevanta, men det är väldigt stora och svåra liknelser som kräver engagemang för att man ska kunna tillägna sig. De flesta har inte det engagemanget. Det behövs någonting kort och klockrent, något enkelt och greppbart som har relevans för vanliga människors vardag. Och jag vet att den liknelsen är lättare att beställa än att komma på. Det här är en rejäl utmaning, och det är därför jag kallar den för "Piratrörelsens pedagogiska problem". Jag kände att jag behövde gräva lite för egen del.

Jag tror att det många gånger handlar om bristande förståelse för vad informationen kan användas till. Där är initiativet av tyska pirater att köpa annonsplats på porrsiter intressant. Utrymmet användes sedan för att peka på nationella politiker som vill intensifiera övervakningen. Kanske inte riktigt det budskapet man vill mötas av när man har en mysig stund för sig själv, men likväl effektivt. Det är en sådan enkel grej som staten kommer veta om alla medborgare. De kommer veta exakt vem vi ligger med, exakt vad vi tänder på, och självfallet också vilka sexleksaker som vi använder. 

Men det handlar inte bara om det. Sexualitet är väldigt privat för de flesta och de flesta reagerar starkt negativt av att det blir någon slags allmän kunskap hur man gillar att ligga. Men det är knappast det som är farligt. Det farliga är möjligheterna med "Big data", att utifrån stora datamängder göra analyser och korrelera saker tills man hittar mönster. Staten kommer förmodligen veta hur vi röstar innan vi själva gör det. Eller för att dra det längre, staten kommer veta exakt vilka av oss som hjälper exempelvis flyktingar. Betänk möjligheten att SD blir ett 25-procentsparti och den tanken blir väldigt obehaglig. Så kortfattat, massövervakning ger SD möjligheten att veta exakt vilka svenskar som ska ha nackskott för landsförräderi. Det är inte en behaglig tanke.

Jag vet inte om jag lyckades med att komma på något som var enklare, så jag kastar helt enkelt ut frågeställningen. Pirater, vad tycker ni är effektiva (och KORTFATTADE) sätt att förklara varför massövervakning är mindre lyckat? 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0