Mer om mobbning

http://www.politometern.se/Jag tänkte göra en uppföljning av mitt tidigare inlägg om mobbning. Fallet Elizabethartikel finns här, och den större helhet som det ingår i har blivit mera omskrivet. Jag vill bara kort lista lite olika bra saker som skrivits och länka till relaterade artiklar och sånt för att få med helheten också och historier runt omkring.

Först och främst: helheten. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mobbad-elev-far-skulden_6390971.svd är den långa och otympliga länken som jag inte orkar dölja bakom en snyggare text. Här presenteras fakta om hur mobbning hanteras i våra skolor. Av de 66 fall som anmäldes till Barn- och elevombudet, vilket torde vara en ganska liten andel, handlade 44, dvs 2/3, om att skolor skuldbelagt offret. Jag citerar:

”A kan ha varit mer utsatt än andra. Men han råkade ut för icke-acceptabla handlingar på grund av sitt eget beteende."

Då var det klart då. Ska vi överföra det på resten av samhället? Det är numera också den våldtagnes fel att han eller hon blev våldtagen. Det är den misshandlades fel att han eller hon blev slagen. Det är den mördades fel att han eller hon inte längre lever. Då kan vi ju avskaffa polis och rättsväsende, vilket vore en besparing. För om allt är offrens fel, ja då reglerar ju skulden så att säga sig själv. Brottet att man betedde sig fel straffas med blåmärken, sår och död. Horribelt. Sen när var det okej att slå och trakassera folk som beter sig annorlunda? De som tycker det borde omedelbart förses med förbud att verka inom skolan.

Det finns också en fantastisk anekdot därute: Min historia om att vara utsatt för mobbning…. Riktigt bra skrivet, hett tips från mig. Den tar sitt avstamp i något väldigt personligt men slutar i samhällets tendens att alltid förtiga problematiken. Jag citerar:

"Det som gör mig mest illa just nu, det är vuxna politiker som påstår att det inte finns någon mobbning i skolorna. Lärare som säger att dom inte ser någon mobbning. Det är det som gör mig mest illa. Jag är och kommer förbli ett bra tag väldigt engagerad i den här frågan. ”Högt” uppsatta Socialdemokrater i Oxelösunds kommun har sagt att jag borde ”tagga ner” mitt snack om mobbning."

Ytterligare en bloggare försöker hitta sätt att vända trenden, att ta tag i problemen. Det som gäller i samhället ska även gälla i skolan. Igen, klart läsvärt.

Det finns självklart mycket mer. Fallet är lätt att använda för att plocka politiska marginalpoäng och politiska bloggare älskar att plocka dessa. Varken röd, grön, brun eller blå tycker väl att detta är bra. Rent politiskt finns nog enigheten att detta är förkastligt och frågan handlar mest om vem som snabbast och kraftfullast bansunerar ut sitt fördömande. De ovan nämnda bloggarna tyckte jag komplementerar varandra bra. Kolla http://www.politometern.se/, där finns det mera. Jag orkar inte hålla på och lista precis alla bloggar som skriver om ämnet såsom vissa lite större bloggare gör. Det handlar ju mest bara om SEO, sökmotoroptimering, för politometern. Ju fler länkar, desto fler artiklar och bloggar på förstasidan dyker din blogg upp som relaterad till. Jag tycker det systemet är skitdumt då det inte tar hänsyn till att man faktiskt skriver om ämnet, om de bloggar och artiklar man länkar till är relevanta och slutar mest i att den som listar mest vinner. Jag efterfrågar bättre algoritmer.

Men vad gäller sakfrågan, mobbningen, kan vi nog alla vara rörande överens om att den måste stävjas och motarbetas kraftfullt. Det är en kamp skola, föräldrar, och människor runtomkring måste föra gemensamt. Vi kan inte ha den otrygghet som finns i skolan idag om vi samtidigt tvingar dit barnen med skolplikt. Jag går så långt som att hävda att skolplikten är inhuman om den innebär att barn dag efter dag tvingas att utstå systematisk psykisk och fysisk misshandel. Tyvärr är det så det fungerar idag. Det anstår inte en nation med Sveriges ambitioner att ha det på det sättet.


Kommentarer
Postat av: Dennis Nilsson

Hej,



Mycket bra skrivet inlägg. Mobbning och utanförskap är ett stort problem som ingen på riktigt har tagit tag i. Min ambition är att visa på att mobbning inte behöver innebära något dåligt, mitt fall är ett tydligt exempel. Hade det inte varit tack vare mobbningen så hade jag idag inte hållt på med politik, som exempel.



Tack för länkning till min blogg btw :)



//Dennis.

2011-08-18 @ 12:44:46
URL: http://denkonilsson.wordpress.com/
Postat av: Björn Hultman

Det är många problem i det hela, detta med att vi gärna debatterar om ämnet, men genomför vi och agerar på det sätt vi debatterar? Vi alla kan säga att vi är emot mobbning, men hur många gör något vettigt i vardagen för att förändra detta? Jag väljer i alla fall att agera och gör saker som är viktiga i vardagen. Problemet ligger ju också i att lärarna inte får någon kunskap kring ämnet på lärarprogrammet, hur ska dom då kunna veta hur man ska agera?

2011-08-23 @ 08:52:26
URL: http://antimobbning.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0