Lastbilsdöden

Jag bloggade nyligen om lastbilschaufförers surf(o)vanor, och mer generellt om hur låga krav det ställs på de personer som ska förfoga över 60 ton tunga och helt livsfarliga ekipage i upp mot 90 km/h. Jag skrev då:

"I Sverige är lastbil det tyngsta fordonet som får framföras på det allmänna vägnätet. Upp till 60 ton får fordonskombinationen väga. Det är nästan dubbelt så mycket som i större delen av Europa och USA. För att få förfoga över dessa enorma krafter krävs ett par särskilda lastbilskörkort som i stort sett vem som helst kan ta vid en vanlig trafikskola. Det är mycket låga krav. Snäppet upp, tåg eller fartyg, kräver psykologiska tester, flerårig utbildning och omfattande examination. Vi ser också utfallet av den kraftigt höjda säkerhetsnivån. Tågolyckor och fartygsolyckor är mycket sällsynta. Men när man kör en 60 ton tung lastbil mitt ute på vanlig väg bland cyklister, bussresenärer och bilister behöver man knappt ha utbildning. Och man kan sitta och surfa samtidigt."

Sen dess har Patrik Kronqvist hunnit skriva en ledare "Stoppa Lastbilsdöden" i Expressen som tar upp ytterligare säkerhetsmässiga brister. Till exempel komplett oförmåga att anpassa körsätt efter väglag och väder:

"Sju lastbilschaufförer misstänks exempelvis för vårdslöshet i trafik efter masskrocken på Tran-arpsbron i Skåne i vintras där ett 70-tal fordon var inblandade. Trots tät dimma och extremt halt väglag höll vissa av dem en hastighet på över 90 kilometer i timmen, när polisen anser att 30 hade varit lämpligt."

Krister Isaksson gör ytterligare utläggningar om lastbilar och trafiksäkerhet på sin blogg med anledning av Kronqvists ledare. Fast denna gången om hur polisen förhåller sig till det hela när bara oskyddade trafikanter strukit med:

"Det som Patrik Kronqvist ledare fick mig att minnas är bl.a. detta: Ingen av de inblandade lastbilsförarna som alkoholtestats befanns vara påverkade av alkohol eller andra droger. Däremot var det hela 28 stycken av lastbilsförarna som inte hade testats eller att denna uppgift saknades och i nästan samtliga fall var den förolyckade en oskyddad trafikant. Då vet vi att alkoholpåverkade förare är klart överrepresenterade i dödsolyckor men här ser vi då att polisen, av olika anledningar inte har testat alternativt slarvat bort uppgifter i över 30 procent av fallen.

Om vi studerar de olyckor som skett mellan lastbilsförare och cyklister efter 2002 i Stockholm kan vi vid en genomgång av polisens trafikmålsanteckningar se ett liknande mönster. Jag undrar vad släktingarna till den kvinnan som blev ihjälkörd av en finländsk lastbilförare på Norra Hamnvägen vid Siljaterminalen tänker när de får veta att han inte testades för att han måste hinna med färjan…"

Det vi ser är en systematisk slapphänthet. Det är mer lönsamt för branschen att bryta alla lagar och regler konsekvent och skita i säkerheten därför att polisen helt enkelt inte bryr sig. Det finns ingen tillräckligt kännbar kostnad för att inte följa reglerna om vila, hastighet, alkohol... Det är ett helt absurt gynnande av lastbilstransport som i praktiken betalas i blod.

Mina slutsatser står fast: Öka säkerheten, öka kraven, öka kvalitet. Minska vikterna och se till att mindre last går på lastbil.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0